24/3/11

Cotxe nou... o vell?

L'última perla que ens ha deixat la 5ena tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona ha sigut que els cotxes de més de 10 anys, ¡a la p... calle! La senyora Imma Mayol, que fa uns dies va dir que s'entornava a Mallorca, vol que els vehicles que tenen 10 anys o més deixin de circular per Barcelona per que contaminen més l'aire. Què algú li digui a aquesta senyora que hi ha gent que no pot tenir el luxe d'anar canviant de cotxe cada poc temps. Un utilitari, ben conservat, amb les seves revisions periòdiques, la obligada de l'ITV, que és cada any a partir d'una certa antiguitat, i amb una conducció normal, pot aguantar 10 anys i més sense donar problemes.
El que ha fet Imma Mayol ha sigut provocar, com sempre ha fet, més la crispació que hi ha a Barcelona dels conductors habituals de vehicles. Si tan ecologista és, per què no ha potenciat l'us de les motocicletes, que gasten menys, provoquen menys CO2 i són més ràpides per arribar als llocs? Ella, que ha tingut o té cotxe oficial (per tant, no pateix aquest problema), voldria que tothom ens moguéssim per la ciutat en bicicleta. Jo estic d'acord però... ja sap que la majoria dels ciclistes (no tots) se salten els vermells dels semàfors? ja sap que van per les voreres, amples i estretes, a velocitats de Tour de França i ja t'apartaràs perque no t'atropellin? Ja sap que el Bicing és deficitari?
Jo tinc cotxe, que acostumo a canviar per un de nou cada 6-7-8 anys si puc, i moto. I per la ciutat és primordial la fluïdesa del trànsit. Jo podria anar a treballar en transport públic, però trigaria una mitjana de 50 minuts (per cert, a la nit, de matinada, quan plego de treballar, no tinc cap bus per tornar a casa). Amb la moto trigo 15' respectant semàfors, i amb cotxe uns 25', sempre i quant trobi aparcament, perque aquest és un altre tema de controvèrsia: de quatre xamfrans que hi ha a cada cruïlla, tres són de càrrega i descàrrega... i els carrils bici, perillossísims perque les bicis circulen en ambdós sentits... treuen places d'aparcament als carrers.
De veritat, crec que hi ha altres tipus de mesures per fer baixar el CO2 del nostre aire de Barcelona, com facilitar la venda de vehicles elèctrics, que avui mateix són molt cars, facilitar l'us de la moto pels carrils bus que, per cert, podrien ser més amples perque no hi ha dia que no em facin un 'embut' perque els autobusos envaeixen el carril del costat, o retallar els temps d'espera a les parades dels autobusos.
Solucions n'hi han. El problema és cercar-les, i crec que aviat les hi hauran.